Smakfulla fiskar

by

Det är mycket viktigt att äta varierat och mycket fisk, det finns så många viktiga vitaminer i fiskar och det är olika mycket av dessa vitaminer beroende på om fisken är mager, medelfet eller fet. Det är därför man ska variera de fiskar man äter under en vecka, fisk är en mycket bra källa till selen, protein, jod, vitamin B12, och D-vitamin. Men mängden varierar för olika arter och det är därför det är bra att variera mellan olika fiskarter. Omega-3 är ett ämne som det finns mycket av i fiskar och detta ämne är mycket viktigt för barn att få i sig, då det är viktigt för utvecklingen av hjärnan och synen.

Lax

Den populäraste laxen är atlantlaxen men det finns också en lax som många gillar vilket är stillahavet laxen. Laxen innehåller mycket protein, vitamin A, omega-3, D-vitamin, antioxidanter och vitamin B12. Detta är en fisk som det går att göra allt möjligt på, man kan grilla den och äta med grillade grönsaker, koka den och äta med någon god sås eller varför inte göra en jätte snabb pastarätt med lax. Här tänkte jag dela med mig av ett recept på denna jätte snabba pastarätten. Börja med att koka pastan enligt anvisningen, receptet är för 4 personer så sätt på pasta till 4 personer. Häll i 2 deciliter creme fraiche i en kastrull och riv i skal från en lime häll även i saft från en lime i kastrullen. Lägg i en och en halv hönsbuljongtärning i såsen och blanda runt det på en värme så det småbubblar i såsen. Tärna 400 gram lax och lägg i den i såsen och låt bubbla tills laxen är klar, krydda med salt och peppar om så önskas. Häll av pastan, blanda ihop med såsen och du har dig en god rätt.

Torsk

Torsk

Detta är en fisk som det finns mycket av både i svenska och norska vatten. Det är en av norska fiskarnas viktigaste inkomst ända sedan dess. Torsk är även en fisk som det går att göra mycket med, den går att kokas, grillas, ugnstekas eller ätas rå om man äter den i sushi. Detta är en fisk som är mycket omtyckt och går att variera på många olika sätt och innehåller mycket omega-3, vitaminer och protein men den är även rik på jod vilket är mycket bra för ämnesomsättningen och nödvändigt för hjärnans tillväxt men också utvecklingen hos barn.

Fisken är viktig för kroppen hela livet

Det är inte av en slump man får höra att man måste äta fisk utan det är faktiskt sant. Fiskar innehåller många olika vitaminer och mineraler som är viktiga för kroppen både som vuxen men mycket viktigt för barnen. Rekommendationen är att äta olika fiskar då dem innehåller många olika mineraler och vitaminer, man ska helst äta fisk 2 till 3 gånger i veckan för att få i sig de ämnen som fisken har i sig. Många av ämnena som finns i fisken får man inte i sig om man inte äter tillskott eller inte äter fisk. Därför är det så viktigt att få i sig fisk varje vecka.